0488 23 44 88 Lindenlaan 13, Dodewaard (NL)

SEO voor webshops

SEO voor webshops

BLOG | SEO voor Webshops

Vraag gratis seo websitecheck aan.

Iedereen met een webshop loopt vroeg of laat tegen SEO (zoekmachineoptimalisatie) aan. Maar wat is het nu precies, waar begin je, wat ga je doen en wat kun je ervan verwachten? In dit artikel willen we je de te verwachten effecten van SEO laten zien. We behandelen:

  • Wat is SEO?
  • Wat kun je zelf doen?
  • Waar begin je?
  • Wat kun je verwachten van SEO?

Wat is SEO?

Zoals je waarschijnlijk wel weet, is SEO de Engelse term voor zoekmachineoptimalisatie: search engine optimization. Alle inspanningen die je doet om je website of webshop zo goed mogelijk neer te zetten voor een zoekmachine, valt onder SEO. Het doel dat hier vaak bij hoort is het behalen van een hoge positie in een bepaalde zoekmachine (ok, laten we eerlijk zijn: in Google). Je hebt het vast wel eens gezien dat de resultatenpagina van een zoekmachine bestaat uit een combinatie van betaalde (PPC – pay per click) resultaten, en organische resultaten. Deze organische resultaten, de naam zegt het al, worden bepaald door een algoritme dat op basis van meer dan 200 factoren bepaalt welke website waar staat. Iedereen wil natuurlijk op 1 staan. Hoe ga jij je dan onderscheiden?

Wat kun je zelf doen?

Dat hangt vooral van je kennisniveau en vaardigheden op het gebied van computertechniek en data-analyses af. In principe zou je alles zelf kunnen doen. Immers: andere mensen doen het ook. Er zijn zo veel specialisten die het kunnen, en die zijn niet per definitie allemaal slimmer dan jij. Wel hebben ze vaak meer ervaring. De vraag is vooral hoe diep je er zelf in wilt gaan. In hoeverre is het voor jou nodig om op de hoogte te zijn en te blijven? Kun je je niet beter richten op je core business, en datgene doen waar je zelf al goed in bent?

Natuurlijk hoef je geen 4-jaarse opleiding te volgen om alles te finetunen. We helpen je graag met wat adviespunten waar je op kunt letten om het beter te maken. Of, als je er toch liever niet zelf mee bezig bent, kunnen we het natuurlijk ook voor je oppakken. Uiteraard bepaal je zelf wat er gebeurt. Als je toch besluit om je er in te gaan verdiepen omdat je graag dingen zelf wilt doen, dan verwelkom ik je graag in het prachtige vak van de online marketing!

Waar begin je?

Zoals zo vaak, is het belangrijk om een goed plan te hebben voordat je begint. Dat plan begint met het stellen van doelen. Maar hoe stel je doelen voor SEO? “Ik wil met alles op 1 staan” kun je bijvoorbeeld als doel nemen, maar in de meeste gevallen is het niet realistisch om daar een plan voor te maken. Het is goed om jezelf af te vragen wat jouw website te bieden heeft. Wat wil je betekenen voor je bezoeker? Wat moet iemand op jouw site doen? In het geval van een webshop zal dat vaak een commercieel doel zijn. Producten verkopen. Met dat doel in het achterhoofd begin je al een stuk scherper. Zorg dat je die stip op de horizon hebt waar je naar toe wilt werken. Om dit te verduidelijken hebben we een voorbeeld.

Stel, je hebt een webshop in speelgoed. Het loopt prima, maar je ziet dat je binnenkomende orders vooral komen uit PPC kanalen. Die inkomende bezoekers kosten geld, en niet iedere bezoeker wordt ook een klant. Laten we zeggen dat 1 op de 20 bezoekers iets koopt (een conversiepercentage van 5% is in een B2C webshop zeker niet onaardig). Die ene persoon koopt een of meerdere producten, maar de rest van die bezoekers heb je ook voor betaald. Dat gaat allemaal van de marge van dat ene product af. Afhankelijk van de CPC’s (kosten per klik) van die bezoekers is het aan jou om te bepalen of een advertentiegroep of campagne dan nog rendabel is. Misschien is het tijd om je bezoekersaantallen te vergroten, maar je wilt niet hoger gaan bieden in de AdWords-veiling.

Tijd om eens te kijken naar organisch verkeer. Om te beginnen met het stellen van doelen is het belangrijk om te kijken naar je beginsituatie. Hoe staat je website ervoor? Dit kun je nagaan door een gratis scan te doen op bijvoorbeeld . Het werkt eenvoudig: voer het adres van je website in, druk op start en de scanner doet de rest. Het resultaat is een basic websitescan die aangeeft op welke fronten je goed scoort, en waar je kunt verbeteren. Aan de hand van deze scan kun je inschatten hoe veel tijd je nodig hebt om je websitestructuur en snelheid in orde te maken.

De volgende stap is “targeten”. Je gaat bepalen op welke producten, of beter: op welke productcategorieën je wilt focussen. In dit voorbeeld gaan we focussen op het verhogen organisch verkeer op poppen. Wat voor poppen bied je aan, zijn deze te categoriseren? Zo ja, helpt dit de bezoeker om beter te vinden wat hij/zij zoekt? Hierin zijn talloze keuzes te maken. Anno 2017 is het de beste keuze om te doen wat je bezoeker het beste helpt. Wat het beste is voor je bezoeker, is het beste voor Google. Stel, we besluiten dat al onze poppen in één categorie horen.

Nu gaan we verder kruipen in het hoofd van onze potentiële bezoeker. Wat zoekt iemand die deze poppen wil kopen? Wat typt hij/zij in de zoekmachine? Zie het voorbeeld hieronder: bij alleen “poppen” geeft Google nogal uiteenlopende suggesties. Waar je potentiële klant naar zoekt, kun je achterhalen door een zoekwoordenonderzoek te doen. Hiervoor kun je de zoekwoordplanner van Google AdWords gebruiken. Hoe dit werkt, gaan we in een later artikel verder op in. We hebben onze zoekwoorden gevonden, en willen gaan optimaliseren.

Je begint “on-page” zoals we dat noemen. Dit houdt in dat je ervoor zorgt dat je pagina zo goed mogelijk is ingericht om je bezoeker te helpen. Achter de schermen heb je alles zo ingericht dat een zoekmachine snapt waar je pagina over gaat, en wat de bedoeling van je site is (in dit geval: poppen verkopen).

Wat kun je verwachten van SEO?

Hoe hoog je de lat legt, is vooral afhankelijk van de concurrentie. Zit je in een sterk concurrerende branche, en wil je hoge posities vergaren op zoekwoorden waar veel concurrenten ook op willen scoren? Dan kun je verwachten dat het moeilijker is dan wanneer je de enige bent die een bepaald product aanbiedt. In beide gevallen geldt de vuistregel: hoe beter jouw webshop is, hoe hoger je positie is. Naast een goede site die technisch goed klopt, een hoge snelheid heeft en alle producten mooi gepresenteerd heeft, is het goed om eens te kijken naar linkbuilding. Hoe dat precies werkt, leggen we uit op onze pagina over linkbuilding. In het kort komt het erop neer dat je pagina met linkbuilding “autoriteit” vergaart, waarmee je aan zoekmachines laat zien dat je website naamsbekendheid heeft. Ook dit telt voor een belangrijk gedeelte mee in het behalen van een hogere positie.

Hoe kunnen we je helpen? 

Dit artikel is geschreven door Justen Huiting, SEO specialist bij Van Walsem Solutions. Benieuwd wat we voor jouw website of webshop kunnen betekenen? Vraag de gratis websitecheck aan en ontvang op werkdagen binnen 2 uur een reactie en voorstel! 

Artikel: 26-02-2018 16:15u 

Interesse in onze diensten?